Pengikut

Isnin, 15 Ogos 2011

JEWE-JEWE.....

Salam & Selamat berpuasa ke- 15 hari....
Lagi 15 hari lagi kita akan menyambut Hari Raya Aidilfitri, mesti sekarang semua orang sibuk nak buat biskut raya, nak siapkan tempahan baju raya, nak cat rumah, nak pergi shopping raya, macam-macam lagila...Xketinggalan juga kawan-kawan yang nak melangsungkan perkahwinan selepas raya ni..

2 hari ni aku bercuti di Kampung housemate aku di Kg Badri, Teluk Intan. Penduduk di kampung 2 majoriti adalah orang Jawa. So, kalo dah majoriti orang jawa, maka diaorang pun cakap jawa la ngan kaum kerabat diaorang. Laju palak 2 diaorang cakap, aku memang sepatah haram xpaham langsung ternganga je dengar. Tapi kalo nak suruh aku cakap banjar memang aku teror. Suasana kampung di sana memang best dan meriah. kalo hari raya lagi meriah la kot, rumah jiran plak dekat-dekat sangat.

Orang-orang Jawa ni memang meriah ngan makanan, macam-macam makanan berbuka yang mak haousemate aku 2 sediakan. Pergh...memang menyelerakan anak tekak aku betul. salah satu makanan yang menarik minat aku adalah 'jewe-jewe'. Korang pernah makan x?

Gambar jewe-jewe

Aku 1st time makan benda ni, rasa pun sedap la juga, nak buatnye senang je, mak housemate aku 2 cakap, kuih ni kuih orang malas..hehehehe..Tapi bagi aku, orang yang memang rajin mcm mak haousemate aku 2 je yang boleh buat, orang yang malas memang xkan buat kuih mcm ni.

P/S: Aku pun ada kampung juga, kampung aku pun meriah ngan orang-orang banjar. Xsabarnya nak balik kampung



1 ulasan:

THANKS FOR COMMENT...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails