Pengikut

Khamis, 29 Disember 2011

JOM KONGSI ILMU~~CARA MUDAH MENCARI MUKA SURAT DALAM AL-QURAN


Salam,


JoM KoNgSi IlMu!!
Cara mudah mencari muka surat dlm Quran..!!!
... Mari Kita Cuba ….!

Al-Quran adalah peninggalan Rasulullah kpd kita semua umatnya. Ada2 benda
yg Nabi Muhammad s.a.w tinggalkan kepada kita iaitu Al-Quran dan juga
Sunnah utk kita semua amalkan. Berapa kali korang baca Al-Quran sehari? 1
kali? 2 kali atau dalam solat sahaja? Pahala paling senang nk dapat adalah
melalui pembacaan Al-Quran kerana setiap huruf diberikan 10 pahala,
tambahan pula Al_Quran adalah kalam Allah (dtg daripada Allah sendiri
bukan diciptakan manusia)

Tip yg nk kongsikan ni adalah cara utk menghafal muka suratsetiap juzuk
Al-Quran. Memang menakjubkan kerana hanya dengan menggunakan formula
matematik ringkas, kita dapat tau muka suratsetiap juzuk Al-Quran.

Jom sama2 kita belajar...

Contoh 1
Jika anda ingin mengetahui Juzuk 5 di halaman ke berapa:
5-1 = 4, 4 perlu didarab dengan 2 jadi 4 x 2 = 8
Letakkan no 2 selepas jawapan.
Jadi, juzuk 5 adalah pada halaman 82
Sekarang lihat pada Quran dan anda akan lihat Juzuk 5 bermula pada halaman
82. Menarikkan?

Contoh 2
Jika anda ingin mengetahui Juzuk 10 di halaman ke berapa:
10-1 = 9, 9 perlu didarab dengan 2 jadi 9 x 2 = 18
Letakkan no 2 selepas jawapan.
Jadi, juzuk 10 adalah pada halaman 182

Contoh 3
Jika anda ingin mengetahui Juzuk 23 di halaman ke berapa:
23-1 = 22, 22 perlu didarab dengan 2 jadi 22 x 2 = 44
Letakkan no 2 selepas jawapan.
Jadi, juzu 23 adalah pada halaman 442

JOM TRY!!

Jumaat, 23 Disember 2011

HARI NI NAK BALIK KAMPUNG...

Salam,
Hari ni nak balik kg...

Hari ni nak balik kg..
Hati x gembira pun.

Hari ni nak balik kg...
Rasa x excited langsung..

Hari ni nak balik kg.
Rasa nak nangis je.

Hari ni nak balik kg..
Rasa nak marah sangat

P/S: mod xceria..apa sebabnye biarkan aku je y pendam dalam hati...nak luahkan kat cni karang ada plak yang menyebabkan kekecohan dan mengganggu kententeraman banayak pihak...huhuhuh

Khamis, 15 Disember 2011

PERHATIAN!!!!! KEPADA RAKYAT YANG MENERIMA BORANG BANTUAN RAKYAT 1MALAYSIA


PERHATIAN : Jika sesiapa memberikan anda borang Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) yang mewajibkan anda memberikan nama/nombor akaun bank dan salinan buku bank.. sila abaikan kerana borang ini adalah PALSU !!!!! .. borang BR1M yang asal tidak mempunyai ruangan untuk mewajibkan anda mengisi segala informasi akaun bank anda

TANGGA GAJI SBPA 2012

Sabtu, 3 Disember 2011

YANG MANA SATU STATUS ANDA???

Salam


Apa pun status anda..
Kite kena teruskan hidup....


Jumaat, 2 Disember 2011

BUKAN REZEKI AKU.....

Salam,

Kebelakangan ni, aku asyik lapar je...Dah 2 plak kalo makan mesti nak bertambah-tambah.
Rasa pelik la plak..Tapi layan kan aje...

Malam tadi xpernah-pernah aku pening kepala  yang amat sangat..terasa bilik berpusing-pusing je....dah 2 plak pukul 2 pagi dibuatnye pening kepala....Ditambah plak dengan perut yang memulas...dan juga pernafasan yang tidak lancar..lelah, susah sangat nak bernafas..huh...sabar ajela....

Dah xboleh tahan, semua makanan yang aku makan malam 2 habis dikeluarkan balik...huh..memang lembik giler jadinye...Tenaga utk memuntahkan semua makanan 2 habis digunakan....Rasa nak tido je kat bilik mandi 2....

Alhamdullah la..Pening pun mulai hilang demi sedikit-sedikit..Bolehla sambung tido balik...Keesokkannye cerite la balik pasal hal malam tadi kat housemates...Diaorang suruh pergi chek doktor, mana nak tau mengandung....

Terasa happy sangat, tapi xtunjuk sangat la ke happyan 2..buat slumber je...Telefon my husband bagi tau hal ni..Dia pun suruh pergi jumpa doktor...

Pagi 2 juga masuk office kejap n ajak member housemate temankan pergi jumpa doktor, tapi ramai la plak pesakit sampai beratur ke luar..So..buat keputusan beli ajela peregnancy test kat guardian...

Tapi, keputusan menunjukkan saya xmengandung...huhuhuhu..sedih la....

Fikir-fikir balik maybe tersilap makan kot...sebab xpernah pun makan bakso, tibe2 semalam makan bakso..Tapi pelik la...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails