Pengikut

Khamis, 28 April 2011

Bahaya Tidur Dengan Lampu Menyala

Tidur adalah kegiatan yang membuat diri kita segar kembali. Rasa lelah kita akan hilang jika lenyap jika kita telah tidur yang cukup. Namun siapa yang tahu kalau tidur yang cukup itu belum cukup jika tidak melakukan tidur yang sehat. Tidur yang sehat memiliki beberapa syarat, salah satunya dengan mematikan lampu ketika kita tidur. Kenapa? Karena tidur dengan lampu menyala akan beresiko terkena penyakit leukimia. Para ilmuwan berpendapat bahwa tubuh memerlukan suasana gelap dalam menghasilkan zat kimia untuk melawan kanker. Karena lampu yang menyala dapat menghentikan produksi zat melatonin.

Prof. Rusle Reiter dari Texas University yang memimpin penelitian, mengatakan “Sekali Anda tidur dan tidak mematikan lampu selama 1 menit, otak anda akan langsung mendeteksi bahwa lampu menyala seharian dan produksi zat melatonin akan menurun. Sebuah konferensi tentang anak penderita leukimia yang diadakan di London menyatakan bahwa orang yang menyalakan lampu saat tidur pada malam hari lebih besar peluangnya terkena kanker.

Hal ini menekan produksi melatonin dimana normalnya terjadi antara jam 9 malam sampe dengan jam 8 pagi. Penelitian terdahulu telah menunjukan bahwa orang-orang yang paling mudah terserang adalah para pekerja shift yang memiliki resiko terkena kanker payudara.

Pada kenyataannya, orang-orang buta yang tidak rentan terhadap melatonin, memiliki resiko yang lebih rendah terhadap kanker. Maka, para orang tua disarankan untuk menggunakan lampu yang suram atau berwarana kuning jika anak-anaknya takut akan kegelapan.


Rabu, 27 April 2011

MIMI DAH MATI???

Malam tadi ngah khusyuk baca novel ' 5 Tahun 5 Bulan ' karya Hlovate..Tapi bosan sebenarnye baca novel ni...Mungkin mula2 2 bosan kut...layan kan aje la.....

Tiba-tiba mak aku kol.....Dengan xbagi salam apanye, dia cakap mimi mati. Aku ngan blurnye pun tanye balik..sape mimi?Dia xjawab pun....Dia cakap mimi mati kena langgar n xtau plak kena langgar dengan apa...

Pening aku ngan mak aku ni...Bile ditanye lain plak yang dijawabnye. setahu aku la kan. Mak aku xad la plak kenal member2 aku yang bernama mimi..ish2...Mimi yang mana satu plak yang dah meninggal ni..Mak aku kat sana dah pecah perut gelak kan aku..Mak ni orang meninggal pun boleh dia gelak2 lagi 2..Ape dah tanam belakang rumah????

Rupa2 nye mimi 2 nama kucing adik bongsu aku...selama ni aku memang xpernah nak ambil tahu pun nama kucing 2 n xpernah plak aku dengar adik aku panggil nama kucing 2 mimi..Aku ni memang xpernah nak suka kan kucing. So memang aku xpernah nak ambil tahu langsung la pasal kucing 2. Masa bila adik aku jaga kucing 2 pun xtau, sebabnya, kalo ada kucing je masuk dalam rumah aku, aku terus je suruh adik-adik aku buang kucing 2. kejam betul aku ni...Bukan kejam tapi aku takut kucing sebenarnya, aku geli ngan bulu2 kucing 2..huhuhuhu..2 la sebabnya kut adik aku 2 xpernah nak tunjukkan kucing dia bile aku balik kg. Takut kena buang...hehehehehe

Adik aku 2 manja sikit..oppss..bukan manja sikit tapi manja banyak..Yang lawaknya adik aku 2 suruh ayah aku pergi cari balik orang yang langgar kucing 2. Nangis dah tentu la xhenti2. Ish2..budak bertuah, dah la kucing 2 kena langgar xad sape yang nampak. Macam kes langgar lari dah ni..

Aku tanye mak aku, adik aku nak buat ap kalo pun jumpa orang yang langgar kucing dia 2...adik aku xnak jawab pun..dia senyap je..Kes parah dah ni..kesian plak bile dengar dia nangis xhenti2..Sayang sangat dia kat kucing dia 2..

Balik kampung ni aku nak tanye la kat dia

Selasa, 26 April 2011

PERGILAH AIR MATA


Balik kerja semalam terus aku mengadap novel ni....excited sebenarnya, kalo dah ada novel depan mata mesti nak baca kasi habis...Sebabnya aku ni bukan seorang yang penyabar, nak sangat tahu ending novel ni..

Tapi xboleh nak baca lama2 sebabnye xsembahyang n xmandi pun lagi..huhuhuhuhuhu.Lepas mandi n sembahyang xboleh baca juga sebabnya ada drama cina 'Life in Sanyuan Country' aku mesti kena tengok drama ni. Nak kata best xad la sangat. Nak kata lawak adalah juga aku gelak bila diaorang buat lawak. Tapi aku n h0usemate aku memang suke tengok drama ni.Nak tahu kenapa tengok la sendiri.....

Alamak melalut aje la...ok berbalik novel 'Pergilah Air Mata'....air mata aku memang xboleh pergi kalo dah baca novel ni. Ada saje air mata kat tubir mata aku ni..Tapi xadlah menangis bagai nak rak..Tapi cukupla menampakan kemerahan mata aku...Nak kata sedih sangat xadla plak..Aku je yang terlebih emosi...huhuhuhu

Pulun punya pulun baca novel ni..Bile nak habis entah..tapi memang best, xbosan baca. tapikan yang xbestnya mata aku ni dah ngantuk....

Cik Sabrina telah ditangkap basah ngan En. Badrul kat dalam bilik hotel. Ni kes aniaya kawan sendiri la ni. Kesian betul ngan Sabrina. Badrul plak nak balas dendam kat Sabrina sebab dia ingat Sabrina yang rancang semua ni..Kesian ngan Sabrina, Badrul memang kejam layan Sabrina mcm 2. Sabrina ni plak seorang y naif, hati betul2 mulia. Akhirnya, masing2 jatuh cinta. Tapi masing2 keliru.
Sabrina plak bawa diri ke sebuah Resort di Terengganu. Dan dia pun kerja kat resort 2. Badrul plak dah jadi angau dengan kehilagan Sabrina. Dia pun bercadang bercuti di Resort 2, maklumlah resort 2 sepupu Badrul yang punye..
Masa dia nak uruskan seorang customer yang sangat cerewet (Badrul la 2). Dia dah tersilap masuk bilik. Sabrina ni memang xserik asyik tersilap masuk bilik je. Pasal kes kena tangkap basah hari 2 sebab silap masuk bilik juga. ish2....
Dia dah termasuk bilik En. Firdaus dan Tiya..ala..watak utama dalam novel ' Biarlah YM Berbicara'. Dema ni plak memang suke sangat xtutup pintu kalo nak bermesra-mesraan 2...huhuhuhu..
So akhirya....segala khianat si kawan Sabrina terbongkar...So Sabrina n Badrul pun hidup bahagia....

Akhirnya aku pun dah xtahan nak tido sangat dah ni....Jam pun dah pukul 2 pagi...So sikit lagi nak habis, lepas subuh aku sambung balik baca.

Isnin, 25 April 2011

AKTIVITI MASA PERHIMPUNAN SEKOLAH

Hari ni hari Isnin....
Aku masih ingat lagi masa aku belajar kat sekolah dulu....Setiap hari Isnin ada perhimpunan.
Semua pelajar duduk kat dataran perhimpunan mendengar cikgu2 berucap....
Bosan betul, apa yang cikgu ucapkan pun aku xtau..xpernah masuk pun dalam kepala otak aku ni...Lepas 2 kalut la duk tanye kat kawan2..huhuhuhuhu...Dan aku masih ingat lagi aktiviti aku n pelajar2 yang lain buat kalo dah bosan sangat...

1. Main tulih huruf kat belakang badan ngan jari. Orang belakang tulih, orang depan jawab...hehehe
Perkataan yang kerap sangat ditulis B.O.S.A.N...Tiap2 minggu perkataan ni je..aku pun dah hafal sangat..huhuhuhuhuhu


2. Ketip kuku
Sebelum nak masuk kelas kuku semua kena cek, tak potong kuku nanti kena ketuk....mak ai, sakitnya kena ketuk..aku pernah kena sekali..lepas 2 aku dah xbuat dah...

3. Kumpul batu-batu kecik
Semua batu yang ada kat sekeliling aku, aku kutip n aku kumpul...Kadang kami main batu seremban, tak pun buat la berbagai bentuk ikut suke...hehehehehe

4. Nyakat kawan depan ngan geletek telinga menggunakan pintalan sapu tangan atau kertas...Berkaran geli gelemennya..
Cikgu yang berucap dah tengok pelik...Pengawas plak dah catit nama aku sebab buat bising...mana xnye kuat sgt aku gelak..huhuhuhu...xboleh lupe 2

5. Curi2 siapkan keja rumah yang cikgu suruh yang minggu lepas.
Al-maklum la aku memang seorang yang rajin dalam membuat keja rumah...So xadlah aku nak curi2 nak buat keja rumah time 2...Tapi kebanyakan budak2 lelaki la yang selalu curi2 buat keja rumah time 2...

6.Pergi tandas.
Kononnye buang air, tapi melepak....
X aku xbuat kerja ni....Aku memang xsuke melepak dalam tandas...Tapi kawan aku sorang ni selalu sangat duk pergi tandas time pengetua aku berucap...Dah habis pegetua berucap dia pun datang la balik....memang anti betul dia ngan pengetua..xtahula nak cakap.
Ni gambar aku masa aku darjah 6...korang carilah mana satu aku dalam gambar ni

Khamis, 21 April 2011

Reaksi Syaitan Jika Membaca AlQuran


Kongsi2.. jgn simpan sorang2 sbb dengar cakap setan

1)Ketika anda membawa Al-Quran, respon syaitan ialah biasa-biasa saja…tengok je..

2)Ketika anda membukanya, syaitan mulai curiga.

3)Ketika anda membacanya, dia resah dan gelisah.

4)Ketika anda memahaminya, dia mula terkejang-kejang

5)Ketika anda mengamalkan Al-Quran dlm kehidupan setiap hari. Dia stroke. …………

Teruskan membaca Al-Quran & mengamalkannya agar syaitan terus stroke .

Ketika anda ingin menyebarkan pesanan ini, syaitan pun mencegahnya. Syaitan kata “jgn SEBARKAN, kerana ia tidak penting langsung !”

SEBAR2KAN LAH~~ Jangan dengar bisikan syaitan. Nak copy pun boleh.....

Wallahualam..


Rabu, 13 April 2011

PUNCA-PUNCA PASANGAN BERCINTA BERPISAH.....

Biasanya punca perpisahan pasangan yang vercinta adalah kerana cemburu buta, bakal mak mertua x suka, masalah ekonomi atau belum bersedia melayari alam percintaan. Menurut kajian entah sape2 entah ada lagi faktor yang boleh mempengaruhi sesuatu perpisahan itu, antaranya...

Stokin Busuk
Stokin yang dipakai oleh pasangan korang 2 macam bau bangkai haiwan. Agaknya dan sebulan x basuh kot.

Korek Taik Hidung
Time keluar dating dengan pasangan korang, dia suka sangat korek lubang hidung dan ngan selamba mengeluarkan bijihnya di khalayak ramai sambil mencalit ikut suka.

Kentut
Pasangan korang meneran angin tanpa mengira tempat sambil kelegaan walaupun orang di sekitarnya x selesa dengan bau busuk bukan kepalang.

Mulut Berbau
Sebelum keluar suara, bau mulut tahap longkang tersumbat dulu yang keluar semerbak...menandakan pasangan korang malas gosok gigi.

Makan Berbunyi
Bila menguyanh makanan gerenti berbunyi macam keretapi pancit nak masuk stesen hingga terencat selera korang nak menelan.

Makan Selerak Dan Selekeh
Dah la gelojoh menyuap makanan, pastu berselerak atas meja dan beselekeh disekeliling mulut...macam budak-budak.

Malas Mandi
Sentisa nampak kemas dan cantik setiap hari tapi malas mandi. Sembur minyak wangi tak agak-agak tapi bila dah bercampur peluh xmandi langsung menerbitkan aroma hapak tahap limpahan kumbahan.

P/S: Kalau aku dah aku reject awal2 dah kalo pasangan aku macam ni...huhuhuhuhuhu.....bukan nak berlagak tapi...pk sendiri la....

Selasa, 12 April 2011

SUDOKU

Tahap kebosanan yang melampau....hehehehehehehe....layan SUDOKU pun best juga ni..Boleh relakskan kepala otak yang dah geliga ni....hahahahahaha...geliga ke otak aku???gile2 adala....

Jom kite layan Sudoku n FB n Berblog....huhuhuhu


LELAKI MELAYU & APEK

SEORANG LELAKI A MELAYU BERAGAMA ISLAM SEDANG MINUM CARLSBERG
DAN DIDEKATI OLEH SEORANG APEK CINA YANG TERDESAK NAK PERGI TOILET..

APEK : ALO KAWAN,TOLONG JAGA SAYA PUNYA ANJING SIKIJAP BOLEY KA...?SAYA MAU PIGI TOILET SIKIJAP....

LELAKI A : HAIYA...TAK MAU LAA TAUKEH...LU TALA TAU KA ANJING HALAM OO...SULUPA BABI...

APEK : LU MINUM ITU CARLSBERG TALA HALAM KA.....???

KEMUDIAN APEK ITU PUN BERLALU PEGI MINTAK TOLONG ORANG LAIN...

MORALNYA....
NILAI LAH DIRI SETIAP HARI SEBAB SETIAP KELAKUAN KITA ORANG AKAN NILAI BALIK....

Jumaat, 8 April 2011

ISO. 3


Ringkasan Kebaikan CAMPURAN KOLAGEN MARIN TERHIDROLISIS DENGAN EKSTRAK BUAH-BUAHAN ISO.3:

  • Membantu merangsangkan pembentukan kolagen dan metabolisme
  • Membantu menggalakkan pembaharuan kulit dan mengurangkan pengecutan otot.
  • Membantu menyelenggarakan kesihatan kulit dan mukus membran.
  • Membantu memperbaiki keserian dan lembapan kulit.
  • Membantu mengurangkan penampilan kedutan dan lingkaran hitam di sekeliling mata.
  • Membantu mengurangkan hiperpigmentasi kulit dan memulihkan akne.
  • Membantu meneutralkan radikal bebas.
  • Membantu menyahtoksik kulit.
  • Membantu melindungi kulit daripada radiasi ultraungu.
  • Membantu mencegah penyakit dan jangkitan kulit.
  • Membantu menyumbang kepada kesihatan menyeluruh pada tulang, gusi, rambut dan kuku.
  • Membantu meningkatkan sistem imun tubuh.

  • Waaaaaa...airnya memang sedap sgt2....
    Harganya boleh tahan jugakla....kalo xad orang yang nak support aku beli benda ni xadnye aku nk beli....hahhahahahahaha...


    Pesanan Rasulullah SAW Untuk Lelaki

    "Jangan engkau kahwini wanita yang enam, jangan yang ananah, yang mananah,dan yang hananah dan jangan engkau kahwini yang hadaqah, yang baraqah dan yang syadaqah".

    Wanita Ananah : banyak mengeluh dan mengadu, dan tiap saat memperalatkan sakit atau buat-buat sakit.

    Wanita Mananah : suka membangkit-bangkit tentang sesuatu terhadap suami. Wanita ini sering mengatakan 'aku buat tu keranamu'.

    Wanita Hananah : menyatakan kasih sayangnya kepada suaminya yang lain, yang dikahwininya sebelum ini atau kepada anaknya dari suami yang lain.

    Wanita Hadaqah : melemparkan pandangan dan matanya pada tiap sesuatu, lalu menyatakan keinginannya utk memiliki barang itu dan memaksa suaminya untuk membelinya.

    Wanita Baraqah : ada 2 makna, pertama yang sepanjang hari mengilatkan dan menghias mukanya, kedua dia marah ketika makan dan tidak mahu makan kecuali sendirian dan diasingkannya bahagiannya.

    Wanita Syadaqah : banyak cakap, tidak menentu lagi bising.

    ---Dicatat oleh Imam Al-Ghazalli

    p/s: Berubahlah......

    Selasa, 5 April 2011

    NOVEL PILIHAN MINGGU INI..........

    CHINTA.....


    SWEET SOUR....




    Jumaat, 1 April 2011

    BUTA PUNYA TUNGGUL..!

    Sepasang kekasih sedang asyik memadu asmara di tepi sebuah tasik, sambil berbual-bual mesra...

    Makwe: bang, andaikata saya menjadi bintang...

    Pakwe: abang kan jadi Ultramannya

    Makwe:kenapa pulak, sepatutnya abg jadi bulan purnamalah

    Pakwe:Salah tu, kan ultraman ada bintang kepunyaannya

    Makwe: gitu... kalau saya jadi bunga

    Pakwe: Abang jadi tukang kebunnya

    Makwe: Kenapa bukan kumbang

    Pakwe: Sebab kumbang keje dia hanya menghisap madu..sedangkan tukang kebun kerjanya menyiram dan membaja bunga tu setiap hari

    Makwe: Wah! hebatnya abg nie... begitu pandai berkata-kata

    Setelah puas berbicara dan bergurau senda, bangunlah pasangan kekasih tersebut untuk bersiar-siar... tiba2 si makwe tersepak sebatang tunggul kayu, dan jatuh tersembam ke tanah...bedebik!!!!!! macam nangka busuk daa!!!!

    Makwe: Aduh!!!! sakiknya be, (awek tu rupanya minah kelate)

    Pakwe: Cilako! punyo tunggul kayu... .buto ko!!!!!, tak nampak ko oghang nak lalu(rupa2nya si pakwe tu orang N9)... sayang takde apa2 ke?

    Makwe: Takde sikit je bang... cuma luka sikit jer dahi nie

    Pakwe:Nasib baik tunggul kayu, kalau orang tadi memang nahas abg kejekan.

    Memang telah ditakdirkan jodoh mereka berdua... selang beberapa bulan
    selepas itu pasangan kekasih ini pun mendirikan rumahtangga... 2 tahun
    kemudian, si isteri teringat kembali kisah yang lalu sewaktu membawa anak
    mereka bersiar-siar di tasik yang sama ketika bercinta dahulu,

    Isteri: Bang, ingat lagi tak tempat nie?

    Suami: Masakan abg boleh lupa

    Isteri: Kalau saya jadi bintang

    Suami: Abang jadi beginilah

    Isteri: Kenapa bukan Ultraman...

    Suami: Kat Malaysia mana ada Ultraman... kat Jepun adalah... apa lah awak nie

    Isteri: Kalau saya jadi bunga

    Suami: Abang jadi beginilah

    Isteri: Apa abg nie... cakaplah betul2

    Suami: Apo kono eh dongan ekau nie... dah buang tebiat ko, tak nampak anak kito tu... .kalau dah abg jadi Ultraman ngan ntah apo apo ntah laie, sapo nak bagi makan kek anak kito tu... .yang mengado-ngado nak jadi bintang tu buek apo

    Isteri: Abe nie tok supo dulu... .tok rometik lasung, mete2 la saya nie doh tok comey lagi...

    Suami: Takdo nak romantik kosmetik do... .

    Selepas puas duduk sambil berbalah, maka berjalan pulanglah keluarga tersebut... .tiba2 si isteri tadi tersepak sebatang tunggul kayu(mungkin tunggul yg sama), lalu jatuh gedebuk!!!! ke tanah...

    Isteri: Aduh abe sakik nyo!!!!!

    Suami: Apo kono eh awak nie... .buto ko, punyo bosa tunggul tu tak nampak ko!!

    LinkWithin

    Related Posts with Thumbnails