Wednesday, January 19, 2011

FAKTA CICAK


Cicak atau cecak ini adalah binatang reptil yang biasa merayap di pohon atau di dinding rumah/bangunan.

...Kalau di rumah, cicak ini merayap di langit-langit (siling rumah), di kornis ataupun bersembunyi di belakang bingkai gambar!

Cicak-cicak ini mampu melekat di tempat menegak kerana di kakinya terdapat bulu-bulu halus menahan daya graviti sehingga cicak tidak jatuh ke bawah.

Cicak-cicak ini membuang kotorannya merata tempat. Terutama di kawasan lampu gantung. Tahi-tahinya bertaburan di bawah ataupun di belakang bingkai gambar!...(kalau boleh sediakan jamban untuknya).hihi

Sedangkan semua tahi/najis haiwan dan manusia cuma satu warna, si cicak-cicak ini mempunyai dua warna. Hitam dan ditop-up dengan warna putih, macam eskrim!...yumm

Pernahkah anda bertanya kenapa tahi cicak berwarna hitam dan putih! Sila beri komen anda...!!!

Haiwan reptil ini hanya mempunyai satu saluran untuk buang najis dan air kencing, berbeza dengan manusia yang mempunyai dua saluran. Saluran itu mempunyai 3 fungsi (3 in 1) Untuk membuang najis, air kencing dan hubungan intim!

Ohya ada satu lagi kebiasaan cicak, suka ngintip di bilik mandi. Gemar melihat orang mandi... Hehehe...!

Tumbuhan yang sesuai > pokok duit "money plant". Mudah dijaga. Petik dan rendam dalam bekas. Air diganti setiap dua atau tiga hari, Tanpa gunakan tanah.

Peranan tumbuhan di dalam bilik mandi, pertama sebagai hiasan yang enak mata memandang kehijauannya. Tumbuhan hijau merupakan terapi yang dapat mententeramkan fikiran.

Peranan kedua merupakan sumber oksijen yang membersihkan karbon dioksaid yang bersumber daripada bahan-bahan yang dikeluarkan daripada tubuh badan kita yang baunya seakan #@)&*%%$#?

3 comments:

eiela said...

tak suka cicak..geli

Latest Entri :
Tingginya Martabat Seorang Ibu

iem said...

yekk.....
cicak geli, suka berak rata2 kt umah orang

ANDAIANNYA said...

hahahahahaha

RESTAURANT PANAS & PEDAS ~ KAMUNTING, PERAK

 Assalammualaikum Salam Jumaat. Harap semua bloggers masih sudi untuk singgah ke sini lagi.  Minggu lepas awak dan family ada makan kat keda...